Att ha som jobb att inspirera och visa upp en lyxig livsstil är eftertraktat bland många, särskilt hos de yngre. Under den senaste tiden har dock många influencers fått mycket kritik, men inte för deras kläder utan för deras resvanor.
Många influencers får pengar av klädföretag för att promota deras nya kollektioner för målgruppen. Det är ett sätt att kombinera kändisskap med marknadsföring. Tanken är att de som följer sina idoler på Instagram eller olika bloggar ska bli taggade på att köpa ett visst plagg eller köpa en särskild produkt. Ett effektivt sätt att få spridning helt enkelt. Men med kändisskap följer även en del nackdelar – särskilt när många av influencernas fans är tonåringar och unga vuxna. Det man gör som influencer glorifieras av de unga som själva leva den ofta överflödiga livsstilen. Men under den senaste tiden har många betydande influencers pekats ut i sociala medier. Detta till följd av deras livsstil innebär att de ofta vistas ovan molnen.
Kritiseras för flyg
Att kunna resa mellan olika länder och njuta på paradisstränder är eftertraktat av många, men nu tycks det gå mot att bli tabu snarare än något att skryta om. Ett anonymt konto på Instagram har börjat lägga ut influencernas flygvanor och hur många ton koldioxid deras resa släppt ut. En av de som hängdes ut var Penny Parnevik, som faktiskt fick sig en tankeställare efter kritiken. Det är dock inte alla som bemött syningen positivt, utan istället valt att blockera användaren, vilket kanske inte är det bästa sättet att bemöta kritik på.
Vill du läsa mer om den kritikstorm som influencers just nu genomgår rekommenderar vi denna artikel i Dagens samhälle.